| LEMEZMUSTRA
CRAZYSHOW
2003. február 14.
A 90-es évek
végére teljesen megváltozott az Alphaville szemlélete, felállása és a
zeneiparhoz való viszonya. A Wea-val való szakítás (1997) után következő 12 év
csaknem teljes zenei függetlenséget hozott. Az együttes teljesen eltűnt a hagyományos
zenei platformokról: csak az interneten és a koncerteken volt utolérhető. Ennek a
függetlenségnek a második kézzel fogható eredménye lett a Crazyshow című albumuk,
amelynek felvezetése igazán jól kezdődött. Az együttes 2000. októberétől, egy
éven keresztül, havonta jelentette meg friss szerzeményeit saját honlapján,
hogy aztán ezeket a demókat, a rajongók által fűzött kommentek segítségével
tovább formálhassák. Formabontó, úttörő időszaka volt ez az Alphaville-nek,
szívesen emlékezem rá. A kezdeményezés, vagy inkább az internetes album, a
Dreamscapes 9 címet kapta, ami aztán a hivatalos megjelenéséig 12-ig bővült,
létrehozva teátrális projektjüket, a Crazyshow-t.
Kezdődött
mindjárt azzal, hogy az első inerneten megjelent dalról (Scum of the earth) kapásból
lemaradtam, csak a másodiknál kapcsolódtam be a történetbe. Akkoriban nem volt
még internetem, és az egyik kollégám volt olyan kedves, hogy mindig letöltötte
a havonta megjelenő dalokat. A Moongirl nagy kedvencem lett, mivel Luca lányom
épp akkortájt született. Meglehetősen rossz alvó volt, és éjszakánként erre a
dalra ringattam. A Moonboy volt a másik, amely rögtön megfogott, s amelyet
számtalanszor meghallgattunk a kislányommal álomba ringatózva. Az internetes
projekt dalai közül még egy igazán emlékezetes demó maradt a kedvencem, ez
pedig a Zoo volt. Az említett három dalból éreztem ki igazán azt a himnikus
emelkedettséget, amit annyira szerettem az együttes korábbi dalaiban is. A DS9
többi része meg úgy nagyjából rendben is volt, néhány kivételével.
Amire megjelent a 4 lemezes box, az izgalmak már a tetőfokára hágtak. Elég
sokat kellett várni, amire ideért a csomag Berlinből, talán már április is
lehetett. A Heltai fivérek vállalták fel a magyarországi megrendelések
továbbításának nagy részét, tudniillik ez egy magánkiadás lett a legendás
Dreamscapes 1-8 után, amelyet most az együttes terjesztett és postázott. Amikor
Ákossal és Csabával beültünk Pesten valahol egy kávé mellé, hogy átadják a
saját példányomat, és szembesültem azzal, hogy Lloyd valóban nem vett részt a
lemez elkészítésében, valami végleg eltörött bennem. Bernhard Lloyd kihagyása
és aztán távozása az Alphaville-ből, mondhatni nálam megpecsételte a CS sorsát.
Sokáig nem is tudtam mit kezdeni vele, meg nem is akartam. Ahogy aztán múltak
az évek, többször átrágtam magam a lemezeken. Voltak dalok, amiket nagyon
megszerettem, és vannak a mai napig olyanok, amelyeket át kell, hogy ugorjak. A
The Opium Den sajnálatos módon, csak a harmadik lemezre került fel a 4 korong
közül, amit például a mai napig nem értek, miért nem lett a show része (első két
CD), hiszen magasan veri az összes előtte megszólaló nótát. A lemez mélypontjai
közül van több is, de ezeket inkább hagyjuk. Valamennyire kárpótolt a gyönyörű
booklet, amely kétségtelenül a legszebb az albumok sorában, és az egész projekt
kivitelezése igazán egyedire és figyelemre-méltóra sikeredett. Nem úgy a zenéé…
S hogy miért
is maradt számomra ez az album olyan megosztó? Nos, nem csak Lloyd személye,
hanem sokkal inkább szakmai tudásának hiánya is egyértelműen hallatszik a dalokban.
Hiányoznak az aprólékosan kidolgozott ötletek és motívumok, az igazán szépen szóló mély és
magas hangok, a dobokról nem is beszélve. A legtöbb dalban csak csattogást, pufogást
hallunk igazi dobhangok helyett. Így hát a lemez keverése és hangzása is hagy némi kivetnivalót maga után.
Bernhard
évekkel később készített egy Moonboy remixet. Érdemes meghallgatni az eredeti után
ezt is példaként, világosan hallva, mi is a különbség hangzásban a kettő
között. Így hát hiába is a jobbnál jobb dalok a lemezen (Gold szerzőtársa csak nem
minden dalban Rainer Bloss, 4 dalnál Martin Lister, kettőnél pedig Klaus
Schulze volt) a megszólalásuk és kivitelezésük valahogy mégsem lett az igazi. Ugyanakkor a
négy felvonás (lemez) mindegyikében vannak csúcspontok is. Az elsőben nekem a
Return To Paradise Part 2, a másodikban a Heartbreaker, a harmadikban a The
Opium Den lenne. A negyedik lemezen, ami az eredeti websongokat tartalmazza, a
First Monday a kedvencem, ami azért érdekes, mert végül nem lett a show része.
Befejezésként
pedig teljesen egyet kell, hogy értsek Marian Golddal a lemez kapcsán
mondott szavaival: valóban ennél a lemeznél alkothatott leginkább szabadon,
mint művész. A másik pedig, hogy én is az internetes változatokat ünnepelem és
hallgatom a mai napig szívesebben, mert azok valóban exkluzívabbak…
vafe, a
megjelenés 10. évfordulóján
2013. február
|
|
|