LEMEZMUSTRA
Szimfonikusokkal az örökkévalóságba Talán sokunknak okozott meglepetést az idén tavasszal jött
bejelentés, miszerint az együttes új projektje egy szimfonikus válogatás lesz a
várva várt új album helyett. Bár a legelején több új dalról is szó esett, a
megjelenés végére csupán egy új dalt kaptunk - igaz az a címadó is egyben - az Eternally
Yours-t. Nem véletlenül említettem, hogy filmzene, mert
tulajdonképpen az album minden dala ebben a megszólalásban azzá vált. A lemezt
az első három nagy sláger szimfonikus single változata előzte meg a streaming
szolgáltatókon keresztül, fizikai formátum megjelenése sajnos fel sem merült.
Egyik verzió sem talált be nálam teljesen, bár vannak bennük szép és jól hangzó
megoldások, mégis egy kicsit üresnek éreztem őket. Az, hogy nem lett egy dúsabb
hangszerelés rápakolva a dalokra, gondolom közös megegyezés volt a producerrel.
Lehet, hogy igazuk van és valóban nem lett volna szerencsés ennél többet bele
tenni ezekbe az átiratokba. Mindhárom dal videót is kapott, amelyek közül a Big
In Japan még talán ötletes is és nézhető, de a másik kettő nekem már rém kínos
volt. A SLAM-ben Gold pantomim játéka (tanult Carstentől valamit) a Forever
Young-ban pedig, hogy mindenki állandóan vigyorog (talán Ákos cimborám írta,
hogy „ki engedett nevetőgázt a stúdióba?”) nálam is kiverte a biztosítékot. Jó,
persze, kell a videó a mai világban, elengedhetetlen. De ilyen ötlettelen
semmikkel kijönni? Az album egészét tekintve rögtön feltűnt, mennyire borongós
és melankolikus, kevesebb a tempósabb dal, inkább a lassúbb számok dominálnak.
Ennek ellenére az egész lemeznek sikerült egy kellemes ívet adni, nem ül le és
nem válik unalmassá – legalábbis számomra. A hangszerelések – mint már az első
három kislemeznél is említettem – első és többszöri maghallgatásra talán
kevésnek tűnnek, aztán ahogy beleástam magamat a dalokba, eszembe jutott, hogy
a kevesebb néha több. Én jómagam gyerekorom óta kedvelem a klasszikus zenéket is,
kocsiban ha egyedül vagyok, általában csak azt hallgatok. Így aztán azt hiszem nem
okozott problémát kedvenc zenekarom dalait ilyenfajta zenei aláfestéssel
meghallgatni. Az albumot a Dream Machine indítja, amely tökéletes
választás volt itt is, akár a Dreamscapes-en. Ebben az esetben megadja az album
stílusát, amely inkább filmzeneszerű, pulzáló, hipnotikus és egyben meghív
bennünket egy újabb utazásra. Az Apollo kicsit csalódás, mert itt is egy lassú verziót
vártam. Marian mondta 1994-ben, hogy talán egy lassú dalként kellett volna
elkészíteni. Én most ezt vártam, aztán mégsem ezt kaptam. Sebaj, hibátlan
előadás, mintha egy színházban valamelyik musical előadását hallanánk. Az Elegy
minden idők egyik legjobb Gold dala, most sem csalódtam: nagyon szép és
letisztult klasszikus zenei megoldások, Gabi Becker még most is remekül
vokálozik. Talán érezni Marian hangján némi bizonytalanságot, de hát az eredeti
óta eltelt már 30 év… Ezt már nem lehet úgy elénekelni. A Lassie Come Home-ba beleraktak minden, amit lehetett: itt
is nagyon szépek a vonós és fúvós témák, igazán filmszerű és ízlésesen
díszített lett, ennél többet nem is bírt volna el. A „Hello Junkie-Sweetheart”
rész roppant Bowies-ra sikeredett – gondolom nem véletlenül - de megbocsátom
neki. A Victory nélkül nincs
koncert, nincs válogatás és nincs Alphaville. Itt már az intró akkora
lendületet ad a dalnak, hogy aztán csak kapkodjuk a fejünket, a sodró és
kavargó hangszeres témák nagyszerűen passzolnak az eredeti dalból átvett
hangmintákhoz. Egyszerűen pazar lett! A
Sounds Like a Melody viszi tovább a Victory lendületét. Ez is kapott egy jó
nagy adagot a filmzenékre annyira jellemző hangszerelésből, minden a helyén van
és igazán ötletes és egyedi a pergődob zakatolása a verzék alatt. Viszont
egészen szokatlanul fejeződik be. Újabb érzelmi csúcspont az Around the
Universe a maga visszafogott énekével, és az annál nagyobb zenekari megoldásaival.
A lemez címadó dala az egyetlen új darab az albumon. A szövege Shakespeare
szonettekre épül, a zene sodró és magával ragadó. Aztán ismét egy Dreamscapes
darab ezúttal a 11es lemezről, a Diamonds are Forever, amely már ott is nagyzenekari
megszólalásért kiáltott, ezt itt most nagyon jól megoldották. A Flame az
egyetlen dal, amely elfárad az album végére: az ötlettelenség, a sehova nem
mutató megoldások nem igazán győztek meg, hogy ennek a dalnak ezen az albumon a
helye van. Talán azért, mert az eredeti is ezzel a zenei világgal szólalt meg,
azt meg azért elég nehéz lett volna felülmúlni. (Még jó, hogy a Pandora’s
Lullaby-t nem gondolták újra erre a lemezre!) Az albumot a Forever Young zárja,
éppen annyira átdolgozva és hangszerelve, amennyit az megkíván: csodás zongora
szóló a közepén, amit még Martinnak köszönhetünk, és az élő hangszerekkel való
szépen megszólaló részek a dal végén igazán himnikussá és patetikussá teszik,
és még most is rácsodálkozom Gold énekesi teljesítményére. Összességében szeretem ezt az albumot, most a csendes téli estéken meg főleg szívesen hallgatok bele. Varázsa van, megnyugtató és simogató, világot átölelő és filmszerű, himnikus és elkápráztató. És ezt most nem azért mondom, mert elfogult vagyok. Próbálok objektív lenni: szerintem jól eltalált és megkomponált, ötletekben talán itt-ott kihagyott ziccerekkel meghangszerelt dalokat kaptunk. Olyan változatokat, amelyek minden bizonnyal megállják a helyüket majd a jövő évi turnén is. Most, hogy kiderült, hogy lesz egy bécsi előadás is 2023. szeptemberében, erősen gondolkodom, hogy meg kellene néznem. Igen, azt hiszem, át kellene éreznem élőben is ezt a varázslatot… vafe, 2022. december 3.
|
||||||||||||