1994. július 29. Eger. a forróság
szívdobbanása. könyvesboltban Csabával. we read the books. újság. lemezoldal.
alphaville. fools. döbbenet. golden feeling. faithful and true.
>>> A nagy visszatérő. A Prostitute album beharangozó kislemeze.
Tipikus Alphaville feeling, igényes zenével és fantasztikus szöveggel. A dal,
amely öt év után ismét a slágerlisták felé vitte az együttest, annak ellenére,
hogy nem egy tipikusan slágerdalról van szó. Mexikóban forgatott nagyszerű és emlékezetes
videó.
1994. nyarának közepe egy kellemes meglepetést hozott:
végre megjelent a már nagyon várt Prostitute albumot beharangozó kislemez, a
Fools. Az új dal véleményünk szerint mind zeneileg, mind pedig a szövegét
tekintve tökéletesre sikeredett, s egyik szempontból sem maradt el az
Alphaville korábbi dalaitól. A zenét tekintve elég nehéz volt elképzelni, hogy
milyen irányban fejlődik – egyáltalán fejlődik-e tovább az együttes, de
csalódnunk nem kellett, hiszen a dal talán a Headlines – Sister Sun vonalat
viszi tovább, ugyanakkor ismét egy másik zenei világot kaptunk, mint az előző
lemezé.
A szöveget tekintve ismét fantasztikusat alkotott az
Alphaville. Első hallgatásra is már egyértelmű volt a politikai mondanivaló: „Nagy
káprázatokra pazaroljuk időnket”, vagy „Mindenünk mi volt, atomtervekre
cseréltük”, illetve „Ezekre a politikusokra csak legyintek, a demokrácia csak egy
hazugság”. Ezzel párhuzamosan a szöveg
tele van bibliai utalásokkal is. Itt van mindjárt: „De Jerikó falai sosem omlanak
le, hisz trombitáinkat rég eladtuk”, vagy egy teljes szakasz, amely a Jelenések
könyvét idézi:
„7 pecsét, 7 trombita, 7 kehely, 7 csapás, 7 angyal, a
skarlátvörös állat, szajhák anyja, hűséges és igazságos”. Ha igazából tudni
szeretnénk ezeknek a soroknak a jelentését, fel kell lapoznunk az Újszövetség
utolsó könyvét. A lényeg talán a Jel 17, 1-18 versei, amely nem csak a
szövegre, de az album címére is majd magyarázatot ad. Egyébként itt említendő
meg, hogy a 7 pecsét és 7 angyal képpel már találkozhattunk egy korábbi
Alphaville dalban, mégpedig a Summer Rain-ben. A politikai utalások és bibliai
képek aztán kirajzolják a dal mondanivalóját: a bolondok maguk az emberek, akik
kénytelenek úgy táncolni, ahogy a politikusok fütyülnek, mivel egy olyan kormányzat
függőségében élnek, amelyet ők maguk hoztak létre. Másrészt ez nem mehet már
sokáig így, hiszen bibliai időket élünk és egyre inkább beteljesedni látszanak
a Jelenések könyvének sorai.
A lemez borítója nagyszerűen kapcsolódik a szöveghez:
vörös alapon egy fehér, vicsorgó fogsor, amely leginkább egy farkaséhoz
hasonlít. Maga a festmény nagyon szép, igényes munka. Egyetlen problémánk a
borítóval az volt, hogy az amúgy is nehezen olvasható írott típusú betűket
sikerült egy nem túl szerencsés megoldással – vagyis a halvány árnyékok
elcsúsztatásával - még nehezebben olvashatóvá tenni. A maxi cd a dal 4
változatát tartalmazza, b oldalas dal sajnos nem került rá. Az első a single
verzió, amely az albumról lett kimásolva, csak lehalkítják a végét. Tétova
dobokkal való indítás, precízen és aprólékosan kidolgozott ritmusszekció,
amelyre szépen építkeznek a szinti és gitártémák. Egyszerű de annál
élvezetesebb gitárszóló, Gold briliáns éneke. A dal utolsó része pedig valami
elementáris erővel bír, amikor is teljesen felfokozódik a hangulata és egy
kellemes levezetéssel ér véget. Ezután két, az együttes által készült mix
következik: a Seven Seals-ben az egész nóta egy akusztikus gitár alapú
megszólalással hallható, rendkívül feszes tempóban. Összeségében amolyan U2-s
hangulata van, de roppant izgalmasan hangzik. A Faithful and True a dal
balladásított változata egy zongorán előadva, kevés gitárral és némi szinti
motívummal színesítve. Igazi csemege a rajongóknak, hiszen a dal nem szenvedett
csorbulást a kifejezésmódjának változása miatt. Sokan ezt tartják a dal legjobb
változatának. A negyedik mix a maga Twelve Inch nevével sejteti, hogy itt
valami nagyon táncolható következik. A végeredmény egy tipikusan táncolható
darab. Szerencsére nem olyan durva mértékű a rombolás, mint amit annak idején a
Romeos-szal műveltek, hanem jóval igényesebbre sikerült, hasonlóan a Big In Japan
1992 AD mixekhez.
A dal videója két változatban került a közönség elé: a
VIVA-n az eredeti, az MTV-n a vágott verziót játszották, mivel ez utóbbi
megtagadta az eredeti klip vetítését a kakasviadalos részek miatt. A rendező
Scott Kennedy láthatóan ügyelt arra, hogy korszerű videót készítsen, azaz a
zenészek láthatóak legyenek a klipben, mozgalmas színes vágásokat használjon. A
képek szorosan követik a dal mondanivalóját, így talán néhány dolog azok
számára is érhetővé válik, akik nem értik a dal szövegét. Marian két szerepet
is játszik a videóban: egyszer, mint énekest, másrészt pedig, mint egy bolondot
(ekkor fehér öltönyt visel a másik, fekete helyett) aki általában idétlenül
táncol, vigyorog vagy fényképez, de láthatjuk őt egy szimbolikus gyászmenet élén
is. Ez a gyászmenet talán a legjobb része a videónak: három koporsót visz a
vállán négy-négy csuklyás alak, a koporsók réseiből pedig papírpénzek és
nemzetek zászlói lógnak ki. A menet élén megy a bolond, aki hevesen
gesztikulálva mutatja nekik az utat. Jelentése egyértelmű utalás a szövegre: a
bolond, a világ vezetője, aki ez esetben lehet az Antikrisztus is, az, aki a
romlásba és a megsemmisülésbe vezeti az emberiséget a világ végén. Erős és
roppant kifejező képsorok! A másik két
zenész, Ricky és Bernhard csak rövid állóképekben jelenik meg. Pazar videó egy
kiváló dalhoz.
Összességében egy remek kislemezzel tért vissza az
Alphaville. Mind zenéjében, mind pedig mondandójában sikerült megtartani és
tovább építeni azt az igényes zenei világot, amelyet az eddig megjelent három
albumon már megtapasztalhattunk. Kíváncsian várjuk az új nagylemezt, már csak
azért is, mert a Fools bár kiválóra sikeredett, nem határolta be egyértelműen a
következő album stílusát.
Tíz pontból természetesen tíz pontot kapott nálunk a
Fools maxi.
Heltai Ákos és Vajda Ferenc, 1994 nyarán
(javítva
2009-ben, vafe)