|
Forever! – Marian Gold írása az album bookletjéből
Ha
visszatekintek és összehasonlítom az Alphaville pályafutását más zenekarokéval,
kevés hasonlóság van. Hány német zenekar létezik folyamatosan több, mint 40
éve? A másik különlegesség az, hogy sosem álmodtunk arról, hogy híresek és
gazdagok leszünk. Az ilyesmiről álmodozni önmagában nem rossz dolog, de mi
arról álmodtunk, hogy csak zenét írunk, ez a lehetőség számunkra abszolút
őrültség volt. A zene volt a cél, nem a jármű. És ez hirtelen lehetővé vált
számunkra, dilettánsok és nem hangszeresek számára, hála a 70-es évek végi
technológiai fejlődésnek, amely meghozta az első megfizethető szekvencereket,
ritmusgépeket és szintetizátorokat.
Amikor
1980-ban Nyugat-Berlinben elkezdtünk dalokat írni, teljesen tapasztalatlanul,
soha nem foglalkoztunk más művészekkel, hogy lássuk, hogyan működik, vagy
egyáltalán hogyan kell zenét írni. Ehelyett rögtön saját dalokat írtunk, és az
életünkről beszéltünk. A „Big In Japan” volt a második, amit írtunk. Ha volt
egy stratégia, amit akkoriban követtünk, az az volt, hogy három és fél perc
alatt a lehető legmesszebbre jutottunk egy történettel, a többit pedig a
hallgatóra bíztuk - ők maguk találják ki a történetet, és alakítsák át a saját
személyes dalukká.
Míg
Nyugat-Berlin egy olyan hely volt, amelynek bizarr élettere végül zenészeket
csinált belőlünk, addig Münster az Alphaville zenekar szülőhelye lett, miután
odaköltöztünk. Az első albumunk majdnem minden dalát Münsterben írtuk, mint
ahogy a második albumunk dalainak háromnegyedét is. Nyugat-Berlin volt az
Alphaville magja, Münster pedig a nagy durranás. De hogyan született meg
egyáltalán a boldogító döntés, hogy odaköltözzünk? Talán furcsán hangzik, de
nem volt lehetséges, hogy próbatermet találjunk a leromlott, romos
romhalmazban, ami Nyugat-Berlin volt. Ezt csak a konzervatív, középosztálybeli
és nyugodt Münster városában sikerült elérnünk a dobosunk nagymamájának
segítségével, akinek ott két bérháza volt.
Frank,
Bernd és én részei voltunk egy művészek közösségének, amelyet Nelsonnak
hívtunk, és amely kilenc emberből állt és egy csapatént költöztünk Münsterbe. Eleinte
úgy éltünk, mint egy nyugat-berlini exklávé, vidám „pompás elszigeteltségben”,
de hamarosan kiderült, hogy egy nagyon különleges helyre kerültünk, amely
különbözik a punkos Berlintől, de a maga idilli módján nem kevésbé üt el a világtól. És ez a „világon kívüliség” rendkívül fontos
volt művészi kezdeteink szempontjából. Szinte úgy tűnt, mintha „odakint”, azaz
Münsteren kívül megállt volna az idő, és a világ csak ránk várt volna, amíg
készen nem állunk azt meghódítani.
Persze
eleinte hiányoltuk Nyugat-Berlin anarchikus folyékonyságát, de egy
próbateremért a világ végére is elköltöztünk volna. Ez egy kis spártai
bútorokkal berendezett zenei stúdió volt, amit a bérházunk alagsorában
rendeztünk be, ahol először játszhattunk a zenével szívünk szerint. Számtalan
dal, mint például a „Forever Young”, „A Victory of Love”, vagy a „Sounds Like a
Melody” ebben a szobában született. Minden elkészült demó egy szenzáció volt
számunkra, egy csoda. Ha tudtuk volna, hogy valójában egyik világslágert írjuk
a másik után, valószínűleg elszúrtuk volna. De ó, szent együgyűség, hála
Istennek, nem tudtuk.
De, amikor
ma, negyven év után a színpadon állok és a "Forever Young"-ot énekelem, teszem
ezt egyre nagyobb csodálkozással és növekvő tisztelettel a dal iránt. Olyan
fenomenális módon fejlődött - az ilyesmi tervezhetetlen, és csakis a tiszta és
naiv játékosságból eredhet.
Egy
koncert során mindannyian azt érezzük a színpadon, hogy ezzel a dallal valami
nagyon különlegeset adunk a közönség minden tagjának, és az üzenet, amit
közvetítünk, mindenki számára személyes jelentéssel bír. Mi csak egy adó
vagyunk, amely egyszerre játssza a sok különböző válaszunkat. És a dal még
számunkra is többször új dolgokat tár fel, olyan összefüggésekről, amelyeket
akkor, amikor a dalt írtuk, szándékosan soha nem tudtunk volna belevenni.
Véleményem szerint művészként csak korlátozottan van kontrollod a műveid
létrehozása felett, mert a tervezhetetlenség jelentős szerepet játszik az
alkotói folyamatban. Végül is ez a feszültség a szándék és a véletlen között
az, ami értékessé tesz egy dalt.
Az Alphaville
alapítása óta nagyon kíváncsi emberekből áll. Sok olyan dolog van, amivel más
művészek előttünk már előálltak, amit mi is szívesen csinálnánk - vagy már
csináltunk - mint például nagyzenekari zene, musicalek, filmzenék és így
tovább. Aztán ott vannak a saját ötleteink is, amelyeket meg akarunk
valósítani, olyan ötletek, amelyekkel egyáltalán nincs tapasztalatunk,
amelyekbe belemegyünk, majd talán hibázunk, tévedünk és új felismerésekkel
térünk vissza. Ez egy nagyszerű kaland, nagyszerű szórakozás. Teljesen
figyelmen kívül hagyjuk az ezzel járó kockázatot. Ez soha nem volt kérdés a
zenekaron belül. Mindig keményen dolgoztunk a sikerért, de soha nem gondoltunk
arra, hogy mi lesz, ha minden rosszul sül el, és ha néha ez megtörténik. Aztán
csak belevágtunk a következő projektbe, és megint sikerült.
Marian
Gold
2024. szeptember
|
|
|