| KISLEMEZMUSTRA
RED ROSE
Concrete Soundtraxx For Imaginary Films 1
(1987. április 14.)
Az együttes ötödik kislemeze az Afternoons In Utopia-ról.
Újrakevert kislemez verzió és egy briliáns maxi változat. Magyarországon forgatott videó.
Ez a single prezentálta leginkább az együttes zenei stílusváltását. A b
oldalon egy funkys elemektől pulzáló nóta, kitűnő és aprólékos
hangszereléssel, a Lunapark Studio első dala. A kislemez Amerikában a
24. lett a US Hot Dance listán.
Az együttes második albumáról jelent meg a legtöbb kislemez, szám szerint öt.
A Dance With Me európai top 10 sikere után következett kettő mérsékelt sikert elért single, a Universal Daddy és a Jerusalem. Ez utóbbi csak Németországban jelent meg, a kontinens többi országában a Sensations hozták ki harmadik kislemezként. (Sajnos eléggé visszhangtalan maradt ez a dal is, hiába a kiváló Metropolitan Remix.)
Az együttes kiadója mégis egy újabb kislemez megjelentetése mellett döntött.
A borítóra, mint az Utopia korszak minden kislemezére - a Dance With Me
kivételével - az együttes fényképe került: az Alphaville tagjai egy
vörös zászlón fekszenek fekete ruhákban, a bal alsó sarokban pedig egy
69-es szám látható - utalva a szám szövegére: "Amikor mi csókolózunk
Vörös Rózsa, felcseréljük a hatot kilencre" - ami persze egyfajta
szexuális utalást is hordozhat magában. Érdekes a hátsó borító is: a
tagokról egy-egy újabb fénykép az aláírásukkal.
A Red Rose
nem az albumról lett kimásolva: a kislemezre és a maxira a egy-egy
újrakevert verzió került, amelyet egy híres DJ páros követett el: Sergio
Munzibai és John Morales. Az új verzió egy zongora intrót kapott, az
albumverzióban hallható gitárt pedig szinte teljesen visszakeverték,
sokkal nagyobb hangsúlyt helyezve a ritmusszekcióra. Ami
persze nem ártott a számnak: a táncolhatóbbá átdolgozott dal
valamelyest be is váltotta a hozzá fűzött reményeket,
hiszen a US Hot Dance listán a 24. lett Amerikában. A dal videóját Magyarországon forgatták 1987 februárjának elején.
A dal maxi verzióját hallgatva pedig egyértelművé vált, hogy ezzel a
kislemezzel az Alphaville (vagy inkább a kiadó) az amerikai piacot
célozta meg igazán, és a kislemez sikere ezt be is bizonyította.A
legapróbb részletekig kidolgozott és felépített remix igazán jól
sikerült, a fentebb említett ritmusszekció nagyszerűen szól a
fúvósokkal és a dögös háttérénekkel megerősítve. Gold természetesen
hozza a formáját, remekül énekel: kifejezett érdekessége, hogy
belekerült a dalba egy fejhangon énekelt rész is a remix végére. Méltó
bizonyítéka ez a remix is annak, hogy a viszonylag egyszerű ötletekből
milyen remek muzsikát lehet létrehozni - és igaz ez az Utopia-album
többi maxijára is. Az együttes a b oldalt sem bízta a véletlenre: az
európai kiadáson a "Concrete Soundtraxx for Imaginary Fims 1" (amelyet azóta Big Yellow Sun illetve Beautiful Girl címen is emlegetünk) az amerikai verzióra pedig a Next Generation került, amely ugyebár a Universal Daddy b oldala volt Európában.
Nos, a továbbiakban maradjunk a Big Yellow Sun-nál, mint címnél, mert
ez egyszerűbb és így talán mindenki jobban ismeri. Érdekes dal. Amikor
először hallottam, ledöbbentem. Sokáig nem tudtam hova tenni: hosszú
volt és unalmas. A hat és fél perces opusban igazából csak Marian
hangja fogott meg. A sok csilingelő, lüktető és vibráló dobokra csak
jóval később figyeltem fel. Ez volt az első dal, amit az együttes a
saját stúdiójában rögzített: egyfajta referencia munka. Fogalmam sincs
hány sáv szól a Big Yellow Sun-ban, annyira telített, dús és remekül
felépített munka.
A gitár illetve a fúvósok felelgetése már-már a funky-s hangzás felé
viszik el a dalt, utalva ezzel arra az útkeresésre, kísérletezésre,
amelyet a TBB világa mutat majd be igazán.
El tudom képzelni, mennyit pepecselhettek vele a stúdióban. Marian
szövege és hangja toppon van, talán ez az egyik legerősebb b oldal az
Afternoons kislemezeihez készültek közül.
Egy kicsit nézzük még bele a szövegekbe is: a Red Rose természetesen,
mint az album része különösen fontos mondanivalóval bír: benne
van a felemelkedés, az újrakezdés reménye, már ami Carol történetét
illeti. Egy nagyszerű darab a szeretetről (szerelemről) és az egymás
iránti önzetlen odaadásról. Ebben a szövegben is, mint az album más
darabjaiban is megjelenik a S.M.I.L.E. kifejezés, (Space Migration,
Intelligence Increase, Life-Extension) ami egyben utalás az amerikai
író Dr. Timothy Leary könyveire, amelyekben a kábítószerek "jótékony
hatásait" boncolgatta.
A Big Yellow Sun szövege számomra egy visszautalás Carol történetére:
hallucinációk a versszakokban ("Kolibrik rajai áramlanak előre, mialatt
egybeolvadunk az ég színeivel" vagy "Láthatod a Holdról leszálló
rakétákat, és amíg a 99 luftballonnal beszélgetünk, áldják a lelkünk")
A refrénben pedig ott a fohász és a remény a jövőt illetően. ("Te vagy
az egyetlen, gyógyíts meg, tisztíts meg, Te vagy a világ maga")
Szerintem a zene is kiválóan adja vissza azt a sodrást és lendületet,
amiről a szöveg szól. Szép. Képzeletbeli filmzenének pedig kiváltképp.
1987-re,
a nehezebbé és fajsúlyosabbá váló kompozíciók miatt mindinkább
elfordult a nagyközönség az Alphaville-től (ez a kislemez nagyszerűen
példázza mindezt) minden jel arra utalt, hogy az együttes letért a
megszokott pályáról és a saját útját járja majd a továbbiakban.
by vafe/2007
A hivatalos kiadások:
7"
Red Rose (4:24)
Concrete Soundtraxx for Imaginary Films 1 (6:30)
7" (USA)
Red Rose (4:24)
Next Generation (3:49)
12"
Red Rose (7:53)
Concrete Soundtraxx for Imaginary Films 1 (6:30)
Red Rose - Dub Mix (5:06)
12" USA
Red Rose (7:53)
Next Generation (3:49)
Red Rose - Dub Mix (5:06)
|
|
|