KISLEMEZMUSTRA

RED ROSE
Concrete Soundtraxx For Imaginary Films 1
(1987. április 14.)



Az együttes ötödik kislemeze az Afternoons In Utopia-ról.
Újrakevert kislemez verzió és egy briliáns maxi változat. Magyarországon forgatott videó. Ez a single prezentálta leginkább az együttes zenei stílusváltását. A b oldalon egy funkys elemektől pulzáló nóta, kitűnő és aprólékos hangszereléssel, a Lunapark Studio első dala. A kislemez Amerikában a 24. lett a US Hot Dance listán.


Az együttes második albumáról jelent meg a legtöbb kislemez, szám szerint öt.
A Dance With Me európai top 10 sikere után következett kettő mérsékelt sikert elért single, a Universal Daddy és a Jerusalem. Ez utóbbi csak Németországban jelent meg, a kontinens többi országában a Sensations hozták ki harmadik kislemezként. (Sajnos eléggé visszhangtalan maradt ez a dal is, hiába a kiváló Metropolitan Remix.)
Az együttes kiadója mégis egy újabb kislemez megjelentetése mellett döntött.
A borítóra, mint az Utopia korszak minden kislemezére - a Dance With Me kivételével - az együttes fényképe került: az Alphaville tagjai egy vörös zászlón fekszenek fekete ruhákban, a bal alsó sarokban pedig egy 69-es szám látható - utalva a szám szövegére: "Amikor mi csókolózunk Vörös Rózsa, felcseréljük a hatot kilencre" - ami persze egyfajta szexuális utalást is hordozhat magában. Érdekes a hátsó borító is: a tagokról egy-egy újabb fénykép az aláírásukkal.
A Red Rose nem az albumról lett kimásolva: a kislemezre és a maxira a egy-egy újrakevert verzió került, amelyet egy híres DJ páros követett el: Sergio Munzibai és John Morales. Az új verzió egy zongora intrót kapott, az albumverzióban hallható gitárt pedig szinte teljesen visszakeverték, sokkal nagyobb hangsúlyt helyezve a ritmusszekcióra. Ami persze nem ártott a számnak: a táncolhatóbbá átdolgozott dal valamelyest be is  váltotta  a hozzá fűzött reményeket, hiszen a US Hot Dance listán a 24. lett Amerikában. A dal videóját Magyarországon forgatták 1987 februárjának elején.
A dal maxi verzióját hallgatva pedig egyértelművé vált, hogy ezzel a kislemezzel az Alphaville (vagy inkább a kiadó) az amerikai piacot célozta meg igazán, és a kislemez sikere ezt be is bizonyította.A legapróbb részletekig kidolgozott és felépített remix igazán jól sikerült, a fentebb említett ritmusszekció nagyszerűen szól a fúvósokkal és a dögös háttérénekkel megerősítve. Gold természetesen hozza a formáját, remekül énekel: kifejezett érdekessége, hogy belekerült a dalba egy fejhangon énekelt rész is a remix végére. Méltó bizonyítéka ez a remix is annak, hogy a viszonylag egyszerű ötletekből milyen remek muzsikát lehet létrehozni - és igaz ez az Utopia-album többi maxijára is. Az együttes a b oldalt sem bízta a véletlenre: az európai kiadáson a  "Concrete Soundtraxx for Imaginary Fims 1" (amelyet azóta Big Yellow Sun illetve Beautiful Girl címen is emlegetünk) az amerikai verzióra pedig a Next Generation került, amely ugyebár a Universal Daddy b oldala volt Európában.  
Nos, a továbbiakban maradjunk a Big Yellow Sun-nál, mint címnél, mert ez egyszerűbb és így talán mindenki jobban ismeri. Érdekes dal. Amikor először hallottam, ledöbbentem. Sokáig nem tudtam hova tenni: hosszú volt és unalmas. A hat és fél perces opusban igazából csak Marian hangja fogott meg. A sok csilingelő, lüktető és vibráló dobokra csak jóval később figyeltem fel. Ez volt az első dal, amit az együttes a saját stúdiójában rögzített: egyfajta referencia munka. Fogalmam sincs hány sáv szól a Big Yellow Sun-ban, annyira telített, dús és remekül felépített munka.
A gitár illetve a fúvósok felelgetése már-már a funky-s hangzás felé viszik el a dalt, utalva ezzel arra az útkeresésre, kísérletezésre, amelyet a TBB világa mutat majd be igazán.
El tudom képzelni, mennyit pepecselhettek vele a stúdióban. Marian szövege és hangja toppon van, talán ez az egyik legerősebb b oldal az Afternoons kislemezeihez készültek közül.
Egy kicsit nézzük még bele a szövegekbe is: a Red Rose természetesen, mint az album része  különösen fontos mondanivalóval bír: benne van a felemelkedés, az újrakezdés reménye, már ami Carol történetét illeti. Egy nagyszerű darab a szeretetről (szerelemről) és az egymás iránti önzetlen odaadásról. Ebben a szövegben is, mint az album más darabjaiban is megjelenik a S.M.I.L.E. kifejezés, (Space Migration, Intelligence Increase, Life-Extension) ami egyben utalás az amerikai író Dr. Timothy Leary könyveire, amelyekben a kábítószerek "jótékony hatásait" boncolgatta.
A Big Yellow Sun szövege számomra egy visszautalás Carol történetére: hallucinációk a versszakokban ("Kolibrik rajai áramlanak előre, mialatt egybeolvadunk az ég színeivel" vagy "Láthatod a Holdról leszálló rakétákat, és amíg a 99 luftballonnal beszélgetünk, áldják a lelkünk") A refrénben pedig ott a fohász és a remény a jövőt illetően. ("Te vagy az egyetlen, gyógyíts meg, tisztíts meg, Te vagy a világ maga") Szerintem a zene is kiválóan adja vissza azt a sodrást és lendületet, amiről a szöveg szól. Szép. Képzeletbeli filmzenének pedig kiváltképp.

1987-re, a nehezebbé és fajsúlyosabbá váló kompozíciók miatt mindinkább elfordult a nagyközönség az Alphaville-től (ez a kislemez nagyszerűen példázza mindezt) minden jel arra utalt, hogy az együttes letért a megszokott pályáról és a saját útját járja majd a továbbiakban.
by vafe/2007

A hivatalos kiadások:

7"
Red Rose (4:24)
Concrete Soundtraxx for Imaginary Films 1 (6:30)

7" (USA)
Red Rose (4:24)
Next Generation (3:49)

12"
Red Rose (7:53)
Concrete Soundtraxx for Imaginary Films 1 (6:30)
Red Rose - Dub Mix (5:06)

12" USA
Red Rose (7:53)
Next Generation (3:49)
Red Rose - Dub Mix (5:06)