| LEMEZMUSTRA
Marian Gold - United
1999. május - amerikai kiadás
Marian
Gold második szólóalbuma még 1996 decemberében jelent meg, igaz akkor
csak Dél-Afrikában, egy kis kiadó (Tusk) gondozásában. Aztán 1999-ben,
a Dreamscapes sikerén felbuzdulva, az amerikai A Different Drum kiadó újra szárnyai alá vette a lemezt, és ekkor jelenhetett meg újra, nagyobb nyilvánosságot kapva.
Az album dalai közül Marian "tesztelt" már kettőt az 1995-ös, első
Alphaville turné alkalmával (Feathers and Tar, For The Sake of Love) ám
az egész produkció csak a következő évben került felvételre.
Producernek Rupert Hine
érkezett, a dalok pedig londoni, párizsi és berlini stúdiókban
készültek el. A lemez tulajdonképpen egy AV albumnak is simán elmenne,
mert Bernhard a keverésekben, Ricky pedig a dalszerzésben és
programozásban vette ki a részét. Az album munkacíme Feathers and Tar
volt, majd sokáig cím nélküli volt (Untitled) később ebből kapta a United nevet. Nos, 10-13 év távlatából, nézzük mit is jelent nekünk ez a lemez.
A nyitódal a Danger In Your Paradise
lett, remek hangulatot adva a kezdéshez. Erős dobok és kellemes
szintiszólamok, pazar ének. Janey Diamond verse. Tökéletes nyitószám. A
második dal, a Caroline rögtön egy kicsit "leülteti" a lemez
hangulatát, aztán ez a feeling majd hogynem végig is vonul az albumon,
egy-két szám kivételével. Gold tulajdonképpen nem is énekel, inkább
szavalja a szöveget, elég nagy kontrasztot adva az erős lábdoboknak.
Erős basszus és lágyabb szintetizátor futamok, aztán az egész valahogy
mégis unalomba fullad. És ha lehet még tovább untatni a hallgatót, a Feathers and Tar
csaknem ezt teszi. Egy szerelmes dal, semmi extra, zeneileg a 90-es
évek elektro irányzatához csapódik, legalábbis ami a hangszerelést
illeti: a samplerek és a dobgépek tipikusan ezt az időszakot hozzák
(persze a többi dalnál is) és érdekes is, mert, hogy mint egy előszele
a Salvation-nak, Goldra ismét nagyobb hatással volt ekkor az
elektronikus zene. Marian falsettója a végére engem már kifejezetten
zavart. Azért a 95-ös koncerteken rendszerint elhangzott ez a nóta.
Érdekes, hogy ez volt ráadásul az a dal, amely hivatott volt reklámozni
az albumot, ez a szám jelent meg kislemezen, igaz csak egy promo cd
változat, szintén Dél-Afrikában 1996-ban.
A Missionary
az album egyik erőssége. Megmondom őszintén, ettől a daltól először
teljesen ki voltam. Aztán eltelt egy kis idő, és rájöttem, milyen
nagyszerű nóta. Az intró egészen szokatlan, de mégis kiváló, a gitárok,
amik először hallhatók a lemezen, toppon vannak, Gold párhuzamos
szavalása és falsettója a szám végén valami elképesztően szól és milyen
remek ötlet! A Soulman után ez a második legjobb dal a lemezen, és úgy
emlékszem Echolette keze is rendesen benne van a nótában, nem kis
örömömre.
A másik 95-ös koncert darab a For The Shake of Love:
akkoriban írta Marian, egy Janey Diamond vers adta az ötletet. Jó kis
bulizós nóta, a zene hozta az akkori trendet: kemény techno. Igazából
sosem szerettem, kivétel az eleje, amikor is Gold beénekli: I forgive,
I forgive... Én meg megbocsátom neki ezt a dalt.
Az album második fele egy kicsit erősebbre sikerült, és jól mutatja ezt a Say It Ain't So, Joe,
igaz ez egy Murray Head feldolgozás. Leginkább Marian csilingelő
éneke miatt szerettem meg: én nagyon szeretem, amikor Gold megmutatja
milyen hangmagasságokat képes kiénekelni. Az egyik gyöngyszeme az
albumnak. Rögtön a második feldolgozás löveti ezt, Bowie Five Years
című dala. Sohasem szerettem David Bowie zenéit, és őszinte leszek:
Marian sem győzött meg arról, hogy tüzetesebben meg kellene ismerkednem
munkáival. A Five Years nem az én világom, de tiszteletből emelem
kalapom Bowie előtt. Ez a második dal (!) a lemezen, ahol végre ismét
előkerülnek a gitárok, és nem is akárhogy összerántja ezt a
melankolikus hömpölygést. Persze a melankóliának nincs vége, itt van
kövrtkezőként a Change The World, amely számomra talán a
lemez második mélypontja a Caroline után. Dicséretére váljék, azért nem
fukarkodtak a finomságokkal ebben a dalban sem, gondolok a háttérénekre
és a remek zongora kíséretre. Itt egy kicsit leült megint a
lemez, de talán nem is baj, mert a Cosmopolitician a
következő, amellyel ismét lendületet vesz az album a Soulman-nel
beteljesülve. A Cosmo egy programadó szám, azt hiszem, rengeteg van
benne Gold hitvallásából. Nem véletlenül lett része a lassan átalakuló
Alphaville Dreamscapes turnéjának 1999-ben. Határozott
szintetizátor alapok és motívumok, erős dobok, finom és bőrünk alá
folyó ének. Kihagyhatatlan. Mint ahogy a záró darab is a Soulman.
Azt hiszem kevés olyan jól eltalált albumzáró dal van, mit ez, bár ezt
a nótát máshol el sem lehetne képzelni, mint az album végén. Sőt,
sokáig nem is olyan a Soulman, mint egy dal. Sokkal inkább, mint valami
szavalat - kezdődik a szinpadi mű. Nagyon mély basszusok az elején Gold
versmondása alatt, aztán néha ipari hatású dobok csattognak. Szép
lassan építkezik, indul be az egész, fokról fokra emelkedik és baromi
nagy erővel sodor bennünket. Az egész nagyszerűen van felépítve, minden
a helyén van. Leginkább a talán keleties hangzású szinti motívumok
fognak meg, remek hangulatot adva az egyre jobban kinyíló hangzásnak. A
szövegre is érdemes odafigyelni, mert mintegy az előző dal folytatása,
ez is egy hitvallás, csak egy kicsit más szemszögből nézve. Visszatér
és fő-, pontosabban kimondott motívumaként jelenik meg a szövegnek a prostitute
kifejezés. (Az 1994-es Alphaville albumnak is ez volt a címe). Marian
ismét görbe tükröt állít a végletekig kihasznált zenész (prostitute) és
a pénzéhes zeneipar (strici) elé: mintegy visszautalás, bár számomra
inkább befejezése annak az albumnak, hiszen azon a lemezen is
elhangozhatott volna, mind témáját, mind zenéjét tekintve.
Összességében a United nem hiszem, hogy
bármifajta csalódást is okozott volna, hiszen nagyszerűen, mintegy
átvezetésként illeszkedett bele az együttes munkáiba: a Prostitute
utáni időszak egy picivel könnyedébb zenei témái jól vezetnek át
bennünket a majd szintén teljesen elektronikus zenét hozó Salvation
világába. Gondolom, azért ebben nagy szerepe volt a kiváló producernek,
Rupert Hine-nak, akit a csapat akkori menedzsere KP szerzett meg a
produkcióhoz. Volt még egy apróság ezzel a KP gyerekkel a lemez
kapcsán, hiszen neki köszönhetjük a lemez egyetlen fotóját is, a
borítón látható, karjaival kitárulkozó Marianról. Nagyszerű kép ez:
végre oda adhatta Marian is magát teljesen a közönségnek, a koncertek
fordították igazán az emberek felé: itt vagyok, végre, és azt tehetem,
ami a küldetésem. United.
vafe, 2009.05.02.
|
|
|