| KISLEMEZMUSTRA
UNIVERSAL DADDY
(Next Generation)
1986. június 1.
Az Afternoons In Utopia második kislemeze. Egyszerű, de briliáns szintetizátor témák, gitárok, fúvósok, női háttérénekkel. Dús és telített hangzás. Aprólékosan kidolgozott maxi verzió. Egy sötét és komor darab a b oldalon. Az együttes első, igazi stílusváltó kislemeze.
Amikor 1986 júniusában megjelent az együttes második nagylemeze, sokan sokáig nem igazán tudtuk hova tenni. Talán azért, mert senki nem ilyen stílusú lemezt várt az Alphaville-től. A fajsúlyosabbá és nehezebbé váló dalok közül a Universal Daddy lett az első kislemez, amelyen a stílusváltás jegyei először hallhatók. Mondom ezt azért, mert az albumot beharangozó kislemezről (Dance With Me) minden erőssége ellenére ez nem volt elmondható. Mondhatni remek átvezető volt ez a dal az első és a második album stílusa között. A második albummal egyszerre napvilágot látott kislemez, a Universal Daddy összprodukcióját tekintve eléggé összecsapottra sikeredett, már ami a lemez borítóját és a dal videóját illeti. Szerencsére a zenére azért mindez nem mondható el. Bármennyire is volt az utálat tárgya a dal a zenekaron belül, azért a produceri munka (Peter Walsh) megtette a hatását, így aztán egy igazán jól sikerült nótát adhattak át a közönségnek.
A kislemezre az albumverziót másolták ki. Egyszerű, de annál színesebb szintetizátor motívumok adják a dal alapját (intró, főtéma, basszus). Erre az alapra gyönyörűen építették fel az élő hangszerek arzenálját: igazi dobok, gitárok, fúvósok, szaxofon szóló és női háttérénekek. A dal hangzása olyan dús és telített, hogy sokáig számomra már a túlkevertség határait súrolta. Ebből a gazdagon díszített hangzásból igazán a maxi verzió, az Aquarian Dance Mix mutatott meg apróságokat, olyan motívumokat, amelyek a kislemez verzióban csak sokadszori hallgatás után fedezhetők fel, éppen az előbb említettek miatt. A dance mix egy kicsit légiesebb, talán egy picivel lassabb is, ugyanakkor többször megtörik a dal lendülete egy-egy szólóval, egy újabb szinti motívummal, mégis egy jól táncolható egésszé áll össze a végére. A mix utolsó két perce pedig igazán figyelemre méltó, gondolok a hangszerek rendkívül eltalált "párbeszédére". Ez a felelgetős megoldás egyébként több korabeli daluk jellemzője volt. Marian éneke sem hagy semmi kivetnivalót maga után: pont úgy és abban a hangfekvésben énekel, amelyet oly sokan szeretünk. Bár a refrénben itt is felcsendül egy fejhangon énekelt sor, de ez talán megbocsátható neki.
Amilyen pozitív kisugárzása van az a oldalas számnak, a b oldalra ugyanakkor egy meglehetősen komor és sötét dal került, a Next Generation. Az együttesnek akkoriban oly sokat jelentett b oldalak közül az egyik legfontosabb. A zene remekül adja vissza a szöveg hangulatát: sötét tónusú szinti motívumok, rendkívül erős dob és basszus, Gold szívbemarkoló éneke, egyszerű felelgetős szóló, szirénával. A szöveg az együttes történetében egyedülálló módon elolvasható a kislemez hátoldalán. Egy háborúellenes darab, üzenet a következő generációhoz az atomkorszak végső beteljesedéseként: vajon szembe tudunk-e nézni bűneinkkel, tudunk-e magyarázatot adni, hogy miért is hagytuk magára a világot: "Csak néhány szó szükséges, hogy egy rövid történetet lerövidíts, ó mennyire fáj belenézni a következő nemzedék szemébe." Bár zeneileg készültek erősebb b oldalak is az Utopia kislemezeihez, de mondanivalóját tekintve ez maradt a legfontosabb. Sok rajongó kedvence.
Összességét tekintve a Universal Daddy sem maradt el az Afternoons többi kislemezétől: precízen és remekül felépített zenei produkció kevésbé jól sikerült körítéssel. A lemeztársaság azért gondosan ügyelt arra is, hogy a Dance With Me után egy újabb "táncszám" következzen, jóllehet az ötlet nem igazán tetszett az Alphaville-nek. A dal bár nem érte el az első single sikerét, csalódást mégsem okozott. Népszerű volt a rádiókban, a slágerlistákra is felkerült és minden valamire való táncklub játszotta a maxit 1986 nyarán. De a mai napig nem tudom felfogni, hogyan vehette fel az együttes azokat az ízléstelen virágos és mintás ruhákat a dal promóciója alkalmából. Gold piros svájci sapkája és virágos selyem zakója az ízléstelenség csúcsa - bár ha jól belegondolok, lehet, hogy direkt volt, egyfajta tiltakozásukként a dal kislemezen való megjelentetése ellen. Ezt azt hiszem 23 év után nehéz lenne már kideríteni. Mindenesetre azóta már kiderült, hogy Marian azóta sem emlékszik szívesen erre az időszakra. Hát nem csoda.
A Universal Daddy videó jellegzetes kockája:
A korszak kevésbé sikerült promóciós fotói:
További kettő a jobban sikerültek közül:
A hivatalos megjelenések:
12" Maxi Single
Universal Daddy [Aquarian Dance Mix] (6.16)
Next Generation (3.57)
7" single
Universal Daddy (3:58)
Next Generation (3:54)
vafe_20090524
|
|
|