LEMEZMUSTRA
„Mondj egy okot, hogy itt maradjak örökre” (Soul
Messiah) A PROSTITUTE ÉS A SALVATION REMASTERED
A szeptemberi bejelentés napjától szinte vánszorogni kezdett
az idő, de gondoltam, ezt a kicsivel több, mint két hónapot lazán kibírom már.
Fokozott izgatottságomra igazán az adott okot, hogy ennek a két albumnak is
kézzel foghatóvá fog válni végre a vinyl kiadása, amelyre ugyebár annak idején
nem kerülhetett sor. Nos, hogy biztosra menjek, kedvenc hazai lemezboltomban
adtam le a rendelést, és hát mondanom sem kell, a lemezeket a megjelenés napjára
postázta a Melody Center. Innen is köszönöm, üdv és örök hála! (Mellesleg,
itthon jóval olcsóbban lehet hozzájutni a lemezekhez, mint külföldről!) A két új remastered album promóciója valamivel
elmaradt az előző kettőjétől, jóval kevesebb poszt jelent meg a közösségi
médiákban. A stream szolgáltatóknál három dalt tettek elérhetővé néhány héttel
a lemezek megjelenése előtt. Elsőként a Salvation második kislemezének, a
Flame-nek jelent meg a demó verziója, ezt a Fools Bruce mixe, és a The
Impossible Dream single változata követe a Prostitute-ról. A videók
tekintetében: a Prosti érából szedték elő a korabeli média anyagokat két
részletben, a megjelenés hetében pedig Marian és Bernhard csomagolta ki és
mutatta be a két lemez változatait 1-1 videóban a Youtube-on. Már a négy, illetve a két évvel ezelőtti remastered
cuccoktól is leesett az állam, de meg kell, hogy mondjam, ez a kettő, ha
tartalmilag épp nem is, de megjelenésében, a borítók és bookletek tekintetében
a legjobbak lettek. Köszönhető ez talán annak, hogy az eredeti dizájnokat az az
Ulf Meyer zu Küingdorf gondolta és tervezte újra, aki az első három Alphaville
album borítóit is tervezte. Nagyon szép munkák, az Alphaville-hez ismételten
igazán méltó színvonal. Ezúttal csak Marian és Bernhard írt egy-egy szösszenetet
a két lemez keletkezésének margójára, és ugyan úgy láthatunk ritka és nagyszerű
fotókat az adott érákból a 24 oldalas bookletekben. Engem mondjuk zavar, hogy a
Prosti füzetben van egy kép pár évvel korábbról, még a berlini fal idejéből, de
van egy 1999-es Marian kép is a DS érából. A Salva bookletbe pedig egy mexikói
fotó került bele 1994-ből. Nehezen, de megbocsátom ezeket a bakikat! 😉 A tartalmat
illetően a Prosti dupla vinyl és dupla cd delux változatban látott napvilágot. Az
LP-kre és az első cd-re az eredti album került, a második cd-re pedig a
korszak kislemezei, remixei és demói. Igy tehát megkaptuk a Fools és a TID
összes ismert és eddig még nem ismert verzióját, a Fools-ból összesen tízet,
melyek közül szerintem a Bruce mix magasan veri az összes többit. A demók közül
most csak négyet kaptunk, ráadásul úgy, hogy az All in the golden afternoon és
az Ain’t it strange demók a DS-en már megjelentek, hasonlóan a Faith Portobello
remixéhez. Így csak az Apollo és a TID demók az újdonságok, ez utóbbi meg
kiváltképp érdekes a még lassúbb tempója miatt. Az, hogy a többit miért nem
mutatták meg, még nem tudni pontosan, feltehetőleg nincs meg minden dal korábbi
verziója, és valószínű, hogy ez miatt ezt sem a zenekar, sem a lemezcég nem
erőltette. A teljesség
igényét figyelembe véve a Salvation éra lett az, amelyből mindent megkaptunk a
Forever Young-hoz hasonlóan. Dupla LP delux, úgy, hogy a D oldalon plusz 4 dal kapott
helyet és tripla cd delux, melyeken az eredeti album mellett meghallgathatunk minden
remixet és demót. Az, hogy a demók megjelentek önálló lemezen, annak volt
köszönhető, hogy mindegyiket megtalálták. A ritka és eddig nem ismert remixek
közül itt is van néhány, amelyre felkaptam a fejem: még a Wishful Thinking Kai
Matthiesen mixe is bejövős, ami mondjuk nem az én világom, de azt is
leszögezhetem, hogy a Soul Messiah Spike Drake mixe messze az egyik legjobb. Összességében
elmondható, hogy a Salva éra dalaiból készült a legtöbb és legigényesebb remix
a 90-es évek végén. Zárásként
visszatérve az LP bookletek írásaira, érdekes dolgok derültek ki az
albumok készítésének háttereiről, annál is inkább, mert én például nem tudtam,
hogy a Prosti befejezése után felszámolták a
Lunapark stúdiót, és azt sem, hogy a Salva
volt az első lemez, amely már
teljesen a digitális technikát használva készült el. Ahogy Bőczén Zsolt
barátom
mondta a remastered-ek megjelenése után: "ezek az írások lényegében
teljesen új és egyben izgalmas megvilágításba helyezték ezeket az
albumokat", és ugyan ez elmondható az együttes első három albumához
kapcsolódó írásokról is. Most, hogy a Wea-nál
megjelent Alphaville nagylemezek mindegyike megjelent a remastered sorozatban, a
kérdés még így is nyitott marad: mi lesz a Marian Gold szóló albumokkal?
Remélem, hogy két év múlva még azoknak is ennyire örülhetünk! A So Long Celeste
tisztán Wea kiadás volt 1992-ben, míg a United a Wea dél-afrika
leányvállalatánál, a Tusk-nál jelent meg először 1996-ban. Hogy ez utóbbi
kiadási jogai most hol vannak nem igazán tudom, mivel ugyebár a United-et
1999-ben újra kiadták az amerikai A Different Drum-nál. vafe, 2023. december 18.
|
||||||||||||