|
A REMASTERED THE BREATHTAKING BLUE VINYL
BOOKLET ÍRÁSAI
IKB, PB29, CI 77007
„My golden circus girls all sailed away…”- Summer Rain
1947-ben, 19 éves korában Yves Klein egy szimbolikus
gesztussal írta fel nevét az égre Nizza felett. Ez nem megalomán tett volt,
hanem a világegyetem kisajátításának művészi kifejezése. De megalomániás vagy
művész, ki tudná megmondani a különbséget. Tény, hogy nem volt ellenállás. Nem
volt mozgás a szilárd égbolton, nem csillogott fém a lélegzetelállító kék égen.
Isten már régen elhagyott minket egy vadonatúj univerzumért. Magunkra hagyott
minket minden ellentmondásos tehetségünkkel: szeretet és gyűlölet, ostobaság és
okosság, kreativitás és pusztításvágy. És amit hátrahagyott, az egy tökéletes
kék égbolt volt, és egy ember, akinek a neve két híres divattervező összetett
neve volt, elsőként tette be a lábát ebbe az isten háta mögötti ürességbe.
Évekkel később, 1960-ban Klein egy fotómontázzsal hirdette
meg "saut dans le vide" (ugrás az ürességbe) című alkotását, amelyen
látszólag az látható, ahogyan egy falról, kinyújtott karral a járda felé ugrik.
Most a nagy tettek könnyen követhetők. Egy hatalmas ugrással már feljutottunk a
sztárság e furcsa holdudvarába, csupaszon az istenektől, akiket vártunk. Most a
harmadik albumunk megírására készültünk, amely csak egy újabb remekművünk
lehet, bár tudtuk, hogy nem állunk készen rá. De meg kellett tennünk. Az ugrás
az ürességbe.
Úgy komponáltuk a dalokat, mintha egy tutaj deszkáit
fűrészelnénk, hogy átvihessen minket a bizonytalanság óceánján. Aztán a
semmiből valami csodálatos történt. Számomra akkor történt, amikor a
"Summer Rain"-t írtuk. Egyszer csak egy középpont keletkezett a kétségbeesett
erőfeszítéseinkből, és minden más elkezdett körbe érni körülötte. A körből
buborék lett. A buborék vitt minket a semmibe. Bele, nem át rajta, a mélységbe,
nem a felszínre. Egyszerűen csak azért történt, mert mertünk ugrani. És nem
azért, mert hősök voltunk. Egyszerűen nem volt más választásunk. Úgy kezdtük el
az előadást, hogy nem olvastuk a cselekményt, most pedig a részévé váltunk. Talán
pontosan ez a rejtélye szinte minden albumunknak. Ezek olyan látványosságok,
amelyekben a szereplők úgy játszanak, hogy nem ismerik a cselekményt. Így kellett
lennie.
Az 1960-as híres fotómontázsán Klein a járda felé repült, de
nem ért földet. Ehelyett két évvel később, 34 évesen, szívroham következtében
meghalt. Lehet találgatni, hogy egy másik univerzumra váltott. Mint isten a
"Summer Rain"-ben, vagy azon a ragyogó kék napon 1947-ben. - Nem az a
helyzet, hogy mindig egy istent követünk? És bár sokan azt állítják, hogy
megtalálták Őt, úgy tűnik, ez nem sokat segít a világ szomorú ügyeit illetően. Talán
azért, mert az istenek kirekesztőek. Talán azért, mert az istenek kizárólagosan felelősek a mindig
következő helységért, a mindig következő űrért, a mindig következő
lehetőségért. Őket követni egy verseny a valószínűtlenség valószínűtlensége
ellen. Vagy fordítva.
A "Summer
Rain" főhőse a világ végére vár. Nem érti, hogy a várakozása a világ végét
feltételezi. Azt hiszi, hogy a világ végének meg kell történnie. De nem, azért
történik, mert már semmi sem történik. Azáltal történik, hogy nem hajlandó
átugrani a következő ürességbe. Végtelenül vár, anélkül, hogy tudná, hogy a vég
már régóta itt van.
Abban az
időben, amikor a harmadik albumunkon dolgoztunk, láttam Klein egyik festményét
a berlini Neue Nationalgalerie-ben. Egy tökéletes kékre festett vásznat. A szín
neve IKB, PB29, CI 77007, szabadalmaztatott Yves Klein. Pontosan az a
lélegzetelállító kék volt, ahogyan azt a dalunkban elképzeltem. Akkor 34 éves
voltam, és az életem még csak akkor kezdődött. És aztán ugrottunk...
Marian Gold,
2020. október
Milyen valóságot is szeretnénk valójában a létezésbe
énekelni?
A The Breathtaking Blue és a Songlines egy utazás a
képzelet világába
A valóság érzékelését gyakran olyan erősen befolyásolja a
képzelet, hogy azt magával a valósággal téveszti össze. Az állítólagos
valóságnak ez a néha félrevezető érzékelése egy dolog. Egy másik dolog a
képzelet valódi megnyilvánulásai, mint például a zene, amit a művészetek között
kultúrának nevezünk. A társadalmak és sajátos kultúrájuk a képzeletből erednek.
Az őslakosok az egész valóságukat éneklik bele a létezésbe.
Jelenlegi ökonómiai valóságunkban a képzelet
megnyilvánulásait túl gyakran tekintik terméknek és árucikknek. Csapdába esünk
a kreatív képzelet kommercializálódása miatt, ami erősen befolyásolja, és
nyomást gyakorol az állítólagosan kommerszebb elképzelések előnyben
részesítésére.
A hatás közvetett szűrés, amely a képzelet sztereotipikus és
ismétlődő sémáihoz, és ezáltal a még nem ismert és kipróbálatlan ötletek
hatalmas potenciáljának kizárásához vezethet.
Végül a megvalósult ötletek általános minőségének, például a
zenében vagy a filmekben, semmi köze a kereskedelmi sikerükhöz. A minőség nem a
könyvelésről szól, hanem az érzelmekről és a hitelességről. Milyen valóságot
szeretnénk valójában a létezésbe énekelni? Mint általában tudjuk, a dalokhoz
operettszerű reklámklipek formájában készített klipek a 80-as években az MTV-n
dübörögtek fel először. Nem volt ritka, hogy egy dal egy látványos klipnek
köszönhetően lett sikeres. A videoklipek tehát gazdasági mustrává váltak,
ahogyan egy új szappan is az ügyes reklám révén jött létre. Mivel ezek az
optikai megvalósítások is gyorsan árucikké váltak, éppen itt is kialakultak a
sztereotip gyártási folyamatok.
A legjobb esetben a zenét a kreatív fantázia egy további
vizuális réteggel bővítette ki, de túl gyakran szükségtelenül korlátozta a
zenészek eljátszott teljesítménye. Sok ilyen klip egyenesen ijesztőnek,
valószerűtlennek tűnt.
Ha van vizuális megvalósítás, miért ne lehetne megkerülni
ezt a korlátozást, és hagyni, hogy a két alkotói folyamat képzeletének
korlátlan lehetőségei egymást kiegészítve összeolvadjanak? Csak a zene vizuális
értelmezésének abszolút szabadsága lehet az előfeltétele a hiteles képzeletek
valódi összekapcsolódásának. A zene filmmé válik, a film pedig zenévé. Lélegzetelállító.
Ricky Echolette, 2020. október
Láncok és ragasztó
(Ha meg akarod nevettetni Istent, mesélj neki a terveidről)
Miután a Forever Young és az Afternoons in Utopia című albumokkal
megtapasztaltuk a modern felvételek első kalandjait, világossá vált számunkra,
hogy a stúdióbérlés ára nincs összefüggésben a végeredmény sikerével, ezért
elindultunk, hogy megvalósítsuk álmunkat, egy olyan helyet, ahol olyan zenét
hozhatunk létre, ami már a képzeletünkben is jelen van.
1986 őszén megtaláltuk a helyet, a padlástérben, egy Berlin-kreuzbergi
kereskedelmi épület második hátsó udvarában. Igen, megtaláltuk az elefántcsonttornyunkat,
a "termelőeszközeink" és kreatív produkciónk otthonát a következő 10
évre. Lunapark stúdiónak neveztük el.
Már a Nelson Project alapítási napjaitól kezdve, a mátrix, a
szocializmus és a demokrácia minden alapgondolatával együtt, soha nem
tévesztettük szem elől a célunkat, amely az volt, hogy autonóm módon, nyomás
nélkül tudjunk cselekedni és kreatívak lenni.
Egyesek azt állítják, hogy teljesen mindegy, milyen felszerelést,
eszközöket és hangszereket használsz a zenéléshez, és madártávlatból nézve
ebben sok igazság van. Szerény tapasztalataim azonban azt mutatják, hogy a
termelési eszközöknek igenis van beleszólásuk az eredménybe.
Bár sok esetben nem a nyilvánvaló felszereléseket választottuk,
amelyek általában rendelkezésre állnak egy professzionális stúdióban, és bár
sok kutatás után hosszasan gondolkodtunk a keverőpult kiválasztásán, igazán
szerencsések voltunk a felszereléssel és az eszközökkel, amelyeket végül
választottunk. Soha nem SSL-pulttal akartunk kezdeni... és ez nem csak az ára
miatt volt így. Egy DDA AMR 24-et választottunk, amely tökéletesen megfelelt az
igényeinknek, és mint kiderült, csodálatos hangzása volt. Természetesen ez lett
a legfontosabb szem a láncolatban. De nem tudtuk teljesen nélkülözni az SSL-t. A
buszkompresszor, minden az SSL konzol szíve, 19”-es rackként volt elérhető
(Logic FX G384) és összeragasztott minden keverést, ami elhagyta a Lunapark
stúdiót. Mindig is szerettem ezt a felszerelést és még mindig szeretem. Ma is
tökéletesen teszi a dolgát a stúdiómban és közel 35 éve megszakítás nélkül
fogyasztja az áramot, mert nincs ki-be kapcsolója.
A láncolat elején van egy másik csodálatos eszköz, amelyet a mai
napig használok és nagyra tartok, és amely az Alphaville dalok legfontosabb
eleme: a mikrofon az ének felvételekhez.
A konkrét mikrofon, egy Neumann CMV 563 csöves mikrofon M7
kapszulával, egy rendkívüli történettel rendelkezik. Az ötvenes évek elején
hozták létre, és a hidegháború éveiben került Kelet-Németországból Nyugat-Berlinbe.
Miután már kipróbáltunk több sűrítő mikrofont, és nem igazán
voltunk elégedettek egyikükkel sem, a felszerelés kereskedőnk egy este
bejelentette, hogy hoz nekünk valami különlegeset, és hogy egy jó barátja is
vele van. Emlékezetes estének bizonyult. Nem csak a Marian hangjához tökéletes
mikrofont kaptunk, egy csodálatosan meleg, selymes hangzásút, amely a hangot
beleragasztja a zenébe, nem, hanem hirtelen társproducerünk is akadt a készülő
harmadik albumunkhoz, amely a "The Breathataking Blue" címet viseli. A
barát, akit a felszerelés kereskedőnk hozott magával, Klaus Schulze volt, az
elektronikus zene egyik legnagyobb úttörője.
Azt hiszem, az ajánlatát, hogy aznap este közösen készítsen velünk
egy dalt, viccnek szánta, és kétlem, hogy Klaus számított arra, hogy majdnem
két évet fogunk vele együtt tölteni a stúdiónkban, tanulva a hangzásról és a
felszerelésről. Még ha a TBB stilisztikailag nem is úgy hangzik, ahogyan azt
ettől az együttműködéstől várnánk, nagyszerű utazásnak bizonyult a popzene
sokféle hangzásvilágán és stílusán keresztül. Klaus Schulze minden felszerelés
mellett messze a legjobb ragasztó és a legfontosabb láncszem volt, ami mindent
összehozott és egyben tartott. Köszönöm mindezt, Klaus! Nagyon örülök, hogy
most újramasztereltük ezt a minden szempontból szokatlan albumot, az elsőt,
amit a saját stúdiónkban készítettünk. Most csodálatos és friss hangzást
kapott. Személyes és őszinte köszönetemet fejezem ki Stephan Betke-nek a
nagyszerű munkáért és végtelen türelemért az újramaszterelés során... Nem volt
könnyű feladat.
Bernhard Lloyd, 2020. október
A Klaus mementó
„Volt pár
óránk, és az Alphaville éppen egy szám keverésével volt elfoglalva. Mondtam,
hogy, hé, ha sietsz, akkor rögtön megcsinálom neked, Marian pedig azt mondta,
hogy rendben, csináld csak.
Viccnek
szántam, de azért kipróbáltam, csak a móka kedvéért. Azt gondoltam, hogy egy
ilyen popegyüttes talán két-három hétig dolgozik egy dalon. Nos, csak az első
számhoz nyolc hétre volt szükségünk. És hirtelen rájöttem, hogy ezeknek az
embereknek több van a fejükben, mint gondoltam. Szóval ezzel a számmal kezdtük,
aztán hosszú viták voltak arról, hogy milyen legyen a felépítése. Rájöttem,
hogy ez a csapat nagyon igényes, szinte maximalista.
Végül
annyira jól kijöttünk egymással, hogy azt mondtuk, most már tényleg vágjunk
bele, és vigyük végig. És akkor nagyon jó móka volt. A legérdekesebb ebben a
produkcióban az volt, hogy maga a csapat határozta el, hogy nem feltétlenül
kell mindent úgy csinálnunk, ahogyan azt korábban megszokták. Azt akartuk
csinálni, ami nekünk jó, és amiben tényleg hiszünk. Így minden lehetőség
teljesen nyitott volt. Az sem számított, ha egy-két számot közben
kidobtak.
Az én
ötletem volt, hogy több élőzenei elemet is beépítsünk, például a Summer Rain
című számban, amiben rengeteg élő hangszert használtunk. Azt hiszem,
valószínűleg hallani lehet, hogy valahogy sokkal élőbb, mint a manapság oly
sokat hallott sample cuccok. A vokálok fejlesztése is egyre dominánsabbá vált
ebben az esetben. Azt hiszem, egy kellemes szimbiózist hoztunk létre, ami
nagyban hozzájárul az album élő feelingjéhez.”
Klaus Schulze (társproducer)
(fordítás: Vajda Luca, 2021. június)
|
|
|